Leerlingvolgsysteem
Om de prestaties en ontwikkeling van leerlingen goed te volgen werken we bij De Boomhut met een leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is een verzameling van diverse instrumenten en procedures. Op deze pagina lees je er meer over.
Genormeerde instrumenten
De school gebruikt voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen de volgende genormeerde instrumenten:
- Leerling in beeld (van Cito)
- Focus PO (voor kleuters)
Daarnaast gebruiken we de analyses uit methodegebonden toetsen. Deze analyses worden uitgevoerd door de leerkrachten en de kwaliteitscoördinator. We checken of de opbrengsten overeenkomen met de leerverwachtingen. Waar nodig krijgt de cognitieve leerontwikkeling een extra impuls. Als een leerling onvoldoende scoort op een methodegebonden toets, op één van de hoofdvakken, wordt een analyse uitgevoerd om vervolgstappen in te kunnen zetten.
ESIS
In het leerlingvolgsysteem ESIS houden we bij welke afspraken, gesprekken en vervolgacties we hebben besproken en hebben uitgezet. ESIS is voor ons het digitale leerlingdossier.
Methodegebonden toetsen
We toetsen leerlingen, volgens de leerlijn van de methode, periodiek op kennis en vaardigheden. Deze toetsen vinden plaats als afsluiting van een bepaalde hoeveelheid leerstof. De leerkracht gebruikt hiervoor de toetsen die horen bij de methode waaruit de leerlingen les krijgen. Deze toetsen noemen we ook wel methodegebonden toetsen. Deze toetsen zijn voor onze school een belangrijke bron van informatie. Niet alleen vanwege de informatie over de leerling. Maar ook of de leerstof en wijze van lesgeven aansluit bij de leerlingen. Een leerkracht kan met een toets vrij eenvoudig zien of een leerling de stof kent en kan toepassen. De lesstof kan vervolgens worden aangepast of er wordt tijdelijk aandacht besteed aan de onderwerpen die een leerling nog lastig vindt.
Toetsen en registratie in Focus PO
De uitkomsten van de Leerling in beeld-toetsen die de leerlingen hebben gemaakt worden in het registratiesysteem Focus PO verwerkt. Hiermee volgt de leerkracht de ontwikkeling van leerlingen op digitale en systematische wijze. De leerkracht krijgt hiermee inzicht in de resultaten van het geboden onderwijs op leerling-, groeps- en schoolniveau. De afname van de toetsen gebeurt volgens de toetskalender van Cito. Het leerrendement van de leerling wordt op vaste evaluatiemomenten langs de leerverwachting gelegd om het onderwijs tijdig bij te kunnen sturen. De Boomhut werkt met een schoolambitie, zodat we met elkaar weten waar we naartoe werken. De schoolambitie geeft houvast bij het plannen van het onderwijsaanbod. Wil je meer lezen over Focus PO? Bekijk dan onderstaande PDF.
Overzicht Leerling in beeld-toetsen
De Leerling in beeld-toetsen die De Boomhut gebruikt zijn:
- AVI
- DMT
- Begrijpend Lezen
- Rekenen
- Spelling
- Sociaal Emotioneel Functioneren