Onderwijs
Kerntaak: optimale ontwikkeling
De kerntaak van onze school is dat alle leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen, op 2 gebieden:
- Cognitief
- Sociaal-emotioneel
Onze uitdaging is om een zo hoog mogelijk leerrendement op beide gebieden te behalen. Maar wel passend bij het leervermogen van de leerlingen. Op De Boomhut geven wij sterk onderwijs. De leerkrachten geven sterke lessen aan de hand van het model van Expliciete Directe Instructie. Deze manier van lesgeven is voortdurend onder onze aandacht. Je leest er hieronder meer over.
Expliciete Directe Instructie (EDI)
Het EDI-model is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van leerlingen. Het ondersteunt leerlingen bij het stapsgewijs en actief eigen maken van de lesstof. Sommige leerlingen begrijpen de instructie snel en kunnen vlot aan de slag. Andere leerlingen hebben meer uitleg nodig. Door deze manier van lesgeven, houden we rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het EDI-model zorgt voor veel structuur in de lessen. Elke les kent een aantal fasen:
- terugblik
- oriëntatie
- instructie
- begeleid inoefenen
- controle
- verwerking
- afronding
Door het ophalen van voorkennis aan het begin van de les, wordt het werkgeheugen gevuld met kennis waaraan nieuwe leerstof kan worden opgehangen.
Ondersteuning met ICT middelen
In ons onderwijs besteden we veel tijd aan de basisvaardigheden: rekenen, taal en lezen. In groep 1 en 2 komen de kerndoelen aan bod binnen diverse thema's. Bij het verwerken van de kerndoelen en werkjes van de leerlingen gebruiken we iPads. Op deze iPads staan onderwijskundige applicaties die het onderwijs aan onze jongste leerlingen ondersteunen. In de groepen 3 t/m 8 werken we met genormeerde onderwijsmethoden, die voldoen aan de kerndoelen van het primair onderwijs. We werken in de groepen 3 t/m 8 met Chromebooks (kleine laptops). De leerlingen verwerken een deel van de lesstof op een Chromebook. De leerkracht kan meekijken met de leerlingen via het leerkracht platform en ziet direct of er een aanpassing nodig is in het onderwijs. Veel van onze lesmethoden hebben deze digitale ondersteuning en werken adaptief. Dit betekent dat de oefenstof digitaal wordt aangepast aan het niveau van de leerling.